TIP PERIKSA KEROSAKAN DAN SERVIS RADIATOR
ozie: Ade kemuskilan skit bro, radiator tsumbat nih.over tempacure.camner nk tau tsumbat.errr ! tgk air tak jalan pun. enjin idup tapi folw air dlm radiator tak gerak pun.camner nak servis ni nk kna buat flushing radiator tau tukar baru ?
Jawapan kami..
Thanks bertanya ozie ye..agak sukar nak jawab sebab tak mahir dalam bab-bab kerosakan ni.. cuma saya dapat bagi pandangan macam kat bawah ni..Radiator adalah system terpenting kerana tanpanya enjin boleh terbakar atau overhead, fungsinya adalah menyejukan didalam system enjin, supaya tidak terlalu panas,Ada banyak punca yang menyebabkan suhu tempacure kenderaan korang naik (Overheat) punca- punca dia adalah air kurang, kipas tidak berfungsi dengan baik, radiator sumbat air tidak dapat berjalan dengan sempurna, thermostat jem air tidak dapat berjalan, penutup radiator atau cap sudah rosak, Ini mungkin adalah sebab-sebab tempacure kenderaan naik, untuk pengesahan lebih lanjut sila hantar kenderaan korang ke bengkel radiator yang berdekatan
Thanks bertanya ozie ye..agak sukar nak jawab sebab tak mahir dalam bab-bab kerosakan ni.. cuma saya dapat bagi pandangan macam kat bawah ni..Radiator adalah system terpenting kerana tanpanya enjin boleh terbakar atau overhead, fungsinya adalah menyejukan didalam system enjin, supaya tidak terlalu panas,Ada banyak punca yang menyebabkan suhu tempacure kenderaan korang naik (Overheat) punca- punca dia adalah air kurang, kipas tidak berfungsi dengan baik, radiator sumbat air tidak dapat berjalan dengan sempurna, thermostat jem air tidak dapat berjalan, penutup radiator atau cap sudah rosak, Ini mungkin adalah sebab-sebab tempacure kenderaan naik, untuk pengesahan lebih lanjut sila hantar kenderaan korang ke bengkel radiator yang berdekatan
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tip periksa kerosakan dan Servis Radiator
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tip Macam mana nak periksa Kerosakan Radiator
1. Air kurang, sebab air kurang mungkin radiator Korang mengalami kebocoran.
2. Kipas tidak berfungsi dengan baik, mungkin karbon motor sudah haus sebab itu kipas tidakdapat berfungsi lagi, mungkin juga fius yang mengawal kipas untuk automatik ade problem kot.
1. Air kurang, sebab air kurang mungkin radiator Korang mengalami kebocoran.
2. Kipas tidak berfungsi dengan baik, mungkin karbon motor sudah haus sebab itu kipas tidakdapat berfungsi lagi, mungkin juga fius yang mengawal kipas untuk automatik ade problem kot.
3. Radiator sumbat, radiator mempunyai tiup-tiup kecil untuk air dapat melaluinya, jika tiup-tiup tersebut tersumbat air tidak dapat berjalan dengan lancar, jadi hantarlah kenderaan korang untuk pemeriksaan lanjut.
4. Air tidak dapat berjalan dengan lancar, ia boleh terjadi puncanya adalah mengalami karat pada thermostat tersebut, macam mana kita nak tahu? korang boleh pegang hose pipe atas dan hose pipe bawah, jika hose pipe atas panas dan hose pipe bawah sejuk, kemungkinan thermostat kenderaan korang jem.
4. Air tidak dapat berjalan dengan lancar, ia boleh terjadi puncanya adalah mengalami karat pada thermostat tersebut, macam mana kita nak tahu? korang boleh pegang hose pipe atas dan hose pipe bawah, jika hose pipe atas panas dan hose pipe bawah sejuk, kemungkinan thermostat kenderaan korang jem.
5. Penutup radiator atau cap, jika penutup radiator sudah rosak korang boleh cek, korang cabut paip kecil yang bersambung ke tangki simpanan, korang tekan pedal minyak, jika air banyak keluar dari paip kecil tersebut kemungkinan penutup atau cap radiator korang rosak, cuba tukar penutup tersebut, harga anggaran dalam RM10 hingga RM20 tengok jenis dan kualiti cap tersebut, jika air tetap keluar, munkin radiator anda sumbat, hantarlah kenderaan anda ke bengkel untuk pemeriksaan.
6.Cuba korang check water pump…cara dia masa start pagi-pagi tu bukak cap radiator tu…klu memang nampak air dalam radiator tak gerak langsung atau terpancut air keluar .. makna nye ada kemungkinan water pump rosak…
_______________________________
Pemeriksaan Dengan Radiator Pressure Tester gauge
Kalau ada alat “Radiator Pressure Tester gauge” lagi senang boleh check keadaan radiator korang sama ada mengalami kebocoran atau tidak.. So senang lah nak kesan dan mencari punca masalah tersebut.. mungkin juga terjadi kebocoran sangat halus pada radiator yg tidak mudah terlihat secara kasat mata.
Pemeriksaan kebocoran cooling system yang tak nampak melalui mata kasar perlu di buat pressure test menggunakan pressure test gauge.first… kena masukkan coolant bewarna bila tambah air. Lepas itu periksa kat mana kesan kebocoran sekeliling radiator dan spare tank.
(Ini boleh dilakukan dengan bantuan woksyop yang ada alat ini)..
_______________________________
Sila Servis Radiator Korang
Apa-pun sebagai langkah yang lebih terjamin hantar kereta korang ke makanik bengkel yang menyediakan perkhidmatan Servis welding dan cuci Radiator ni..Selalunya makanik akan cek, water pum, host paip, dan top tank, jika tiada kebocoran disitu dan tidak dapat mengesan, makanik akan buka radiator tersebut untuk test dengan menggunakan tekanan angin dan di masukan kedalam air untuk mengesan kebocoran, disitu makanik akan melihat ada kebocoran atau tidak pada radiator tersebut, jika ada kebocoran, makanik akan welding ditempat yang bocor.
Kalau kat bengkel Servis welding dan cuci Radiator ni.. mekanik tersebut akan menanggalkan part dan bahagian radiator, satu persatu dia cabut sampai terbarai dia tanggalkan dengan mencairkan penyambung patri timah pada radiator tersebut..
Proses mencuci tiub saluran air dalam tangki. Rod besi nipis digunakan untuk menjolok keluar karat dan kotoran mendapan dalam tiub setelah bertahun tahun penggunaan. Cucian kesan cat dan kotoran menggunakan chemical untuk menanggalkan keladak degil yang melekat dan tersumbat tu.. Nampak lah keladak yang menyumbat tu keluar semua…
Kemudian mana mana tempat yang bocor pada radiator tu makanik tu tampal balik tempat bocor tu denganwelding ditempat yang bocor.. Pastu bila dah siap, cantumkan balik dengan menyambungkan patri timah pada radiator tersebut.. Anggaran harga servis radiator ni antara RM 70 hingga RM 150 kot , ikut kerosakan yang dialami..
_______________________________
Jenis-jenis Radiator Kereta
Apa pun kena tengok jugak Korang punya kereta menggunakan Radiator jenis apa..Radiator jenis cooper ,Kalau radiator jenis core cooper dan tank atas dan bawah juga cooper, lebih senang dibaiki jika mengalami kebocoran disemua sudut dan boleh welding dengan menggunakan timah khas untuk menampal kebocoran tersebut.
Tapi ia berlainan dengan radiator proton wira ,wira origanal core cooper tapi tank atas dan tank bawah adalah plastik, jika berlaku kebocoran pada tank atas atau bawah terpaksa di tukar 1 set tank tersebut sebab plastik mana lah boleh di baiki.. mungkin harga anggaran didalam RM140++, Tetapi kalau gunaradiator aluminium, jika core dan tank yang bocor boleh di baiki tetapi jika plat yang bocor, ia tidak boleh di baiki lagi, jadi ia kene diganti dengan yang baru..
_______________________________
Jenis-jenis Radiator Kereta
Apa pun kena tengok jugak Korang punya kereta menggunakan Radiator jenis apa..Radiator jenis cooper ,Kalau radiator jenis core cooper dan tank atas dan bawah juga cooper, lebih senang dibaiki jika mengalami kebocoran disemua sudut dan boleh welding dengan menggunakan timah khas untuk menampal kebocoran tersebut.
Tapi ia berlainan dengan radiator proton wira ,wira origanal core cooper tapi tank atas dan tank bawah adalah plastik, jika berlaku kebocoran pada tank atas atau bawah terpaksa di tukar 1 set tank tersebut sebab plastik mana lah boleh di baiki.. mungkin harga anggaran didalam RM140++, Tetapi kalau gunaradiator aluminium, jika core dan tank yang bocor boleh di baiki tetapi jika plat yang bocor, ia tidak boleh di baiki lagi, jadi ia kene diganti dengan yang baru..
Flusing dalam enjin
Ada sesetengah bengkel yang siap cuci cooling sistem korang dalam enjin dengan menggunakan flusing air tekanan tinggi .. First makanik tu buka hose pipe radiator atas bawah kemudian sambung pada mesin flusing tu cuci dalam enjin sistem kereta korang..Tekanan air Rolling masuk dan keluar.. So mesin flusing ni cuci dalam enjin melalui kesemua saluran hose pipe, liang block , water pump dan thermostat..jadi keluarlah keladak yang menyumbat cooling sistem dalam enjin korang.. Anggaran kos Flusing enjin ni mungkin dalam lingkungan RM 70 kot..
_______________________________
PERINGATAN PENTING
Jadi sebagai langkah awal…Periksa jumlah air radiator dalam tangki setiap minggu atau kalau boleh kerap kali . Jumlah air radiator harus berada pada aras min dan max, tambahkan jika kurang.Buka tutup radiator dan periksa jumlah air radiator harus penuh, tambahkan jika kurang ..Sekali gus kita dapat mengesan kerosakan yang berlaku dan mencegahnya lebih awal… KALAU berlaku tanda-tanda kerosakan atau kebocoran cepat-cepatlah cari mekanik yang boleh baiki kerosakan tersebut… Sebelum Kereta korang jadi
Ada sesetengah bengkel yang siap cuci cooling sistem korang dalam enjin dengan menggunakan flusing air tekanan tinggi .. First makanik tu buka hose pipe radiator atas bawah kemudian sambung pada mesin flusing tu cuci dalam enjin sistem kereta korang..Tekanan air Rolling masuk dan keluar.. So mesin flusing ni cuci dalam enjin melalui kesemua saluran hose pipe, liang block , water pump dan thermostat..jadi keluarlah keladak yang menyumbat cooling sistem dalam enjin korang.. Anggaran kos Flusing enjin ni mungkin dalam lingkungan RM 70 kot..
_______________________________
PERINGATAN PENTING
Jadi sebagai langkah awal…Periksa jumlah air radiator dalam tangki setiap minggu atau kalau boleh kerap kali . Jumlah air radiator harus berada pada aras min dan max, tambahkan jika kurang.Buka tutup radiator dan periksa jumlah air radiator harus penuh, tambahkan jika kurang ..Sekali gus kita dapat mengesan kerosakan yang berlaku dan mencegahnya lebih awal… KALAU berlaku tanda-tanda kerosakan atau kebocoran cepat-cepatlah cari mekanik yang boleh baiki kerosakan tersebut… Sebelum Kereta korang jadi
Ada tak cadangan lain-lain yang boleh membantu boleh lah korang kongsi ye kat sini
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks...
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks...
No comments:
Post a Comment